ÜLKEMİZ İLE SOSYAL GÜVENLİK ANLAŞMASI OLMAYAN ÜLKEDE ÇALIŞAN TÜRK İŞÇİLERİN NET ÜCRETLERİ BRÜTE NASIL ÇEVRİLİR?

  • Ana Sayfa
  • Makaleler
  • ÜLKEMİZ İLE SOSYAL GÜVENLİK ANLAŞMASI OLMAYAN ÜLKEDE ÇALIŞAN TÜRK İŞÇİLERİN NET ÜCRETLERİ BRÜTE NASIL ÇEVRİLİR?
aciklama

ÜLKEMİZ İLE SOSYAL GÜVENLİK ANLAŞMASI OLMAYAN ÜLKEDE ÇALIŞAN TÜRK İŞÇİLERİN NET ÜCRETLERİ BRÜTE NASIL ÇEVRİLİR?

Sosyal güvenlik anlaşmaları ilgili ülke vatandaşlarının ve çalışanlarının sosyal güvenlik haklarının mütekabiliyet esasları çerçevesinde korunması ve güvence altına alınabilmesi amacıyla yapılan anlaşmalardır.

Yurt dışında çalışan Türk işçilerin çalıştıkları yabancı ülkenin, ülkemiz ile sosyal güvenlik anlaşmasının bulunup bulunmaması çok önemlidir. Ülkemiz ile sosyal güvenlik anlaşması olmayan bir ülkede çalışan işçilerin net ücretleri brüte çevrilirken dikkate edilmesi gereken bazı hususlar vardır.

5510 sayılı Kanun’un “Bazı Sigorta Kollarının Uygulanacağı Sigortalılar” kenar başlıklı 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi şu şekildedir:

Ülkemiz ile sosyal güvenlik sözleşmesi olmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalı sayılır ve bunlar hakkında kısa vadeli sigorta kolları ile genel sağlık sigortası hükümleri uygulanır. Bu sigortalıların uzun vadeli sigorta kollarına tabi olmak istemeleri halinde, 50 nci maddenin ikinci fıkrasındaki Türkiye’de yasal olarak ikamet etme şartı ile aynı fıkranın (a) bendinde belirtilen şartlar aranmaksızın haklarında isteğe bağlı sigorta hükümleri uygulanır. Bu kapsamda, isteğe bağlı sigorta hükümlerinden yararlananlardan ayrıca genel sağlık sigortası primi alınmaz. Bu bent kapsamında yurt dışındaki işyerlerinde çalışan sigortalıların, bu sürede ödedikleri isteğe bağlı sigorta primleri 4 üncü maddenin birinci fıkrasının (a) bendi kapsamında sigortalılık sayılır.”

            5510 sayılı Kanun’un “Prim oranları ve Devlet katkısı” kenar başlıklı 81 inci maddesinin birinci fıkrasının (a), (c) ve (f) bentleri sırasıyla şöyledir:

a)Malüllük, yaşlılık ve ölüm sigortaları prim oranı, sigortalının prime esas kazancının %20’sidir.Bunun % 9’u sigortalı hissesi, % 11’i işveren hissesidir.

c) Kısa vadeli sigorta kolları prim oranı, sigortalının prime esas kazancının %2’sidir. Bu primin tamamını işveren öder. Bu oranı %1,5 oranına düşürmeye ya da %2,5 oranına artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.

f) Genel sağlık sigortası primi, kısa ve uzun vadeli sigorta kollarına tâbi olanlar için 82 nci maddenin birinci fıkrasına göre hesaplanan prime esas kazancın %12,5’idir. Bu primin %5’i sigortalı, %7,5’i ise işveren hissesidir. Yalnızca genel sağlık sigortasına tâbi olanlar ile 60 ıncı maddenin birinci fıkrasının (e) bendi ve bu Kanunun geçici 13 üncü maddesinde belirtilenlerin genel sağlık sigortası primi, prime esas kazancın %12’sidir. (Ek cümle: 23/2/2017-6824/15 md.) Ancak, 60 ıncı maddenin birinci fıkrasının (g) bendine tabi olanlar için genel sağlık sigortası primi, prime esas kazancın %3’ü olup, bu oranı %12’ye kadar artırmaya Cumhurbaşkanı yetkilidir.”

Ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi imzalanmamış ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçilerinden isteğe bağlı sigortalılık talebinde bulunanlardan Türkiye’de ikamet şartı aranmamaktadır. 

5510 sayılı Kanun’un 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi gereğince 2008 yılı Ekim ayı başından itibaren Ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi bulunmayan ülkelerde iş üstlenen işverenlerce yurt dışındaki işyerlerinde çalıştırılmak üzere götürülen Türk işçileri hakkında kısa vadeli sigorta kolları ile genel sağlık sigortası hükümleri uygulanacaktır. Bu durumda işçinin net ücretine yurt içinde çalışan işçiler gibi %14 oranında Sosyal Güvenlik Kurumu primi ve %1 oranında işsizlik primi eklenmek suretiyle brüt ücret hesaplaması yapılması hatalı olur. Bu nedenle Ülkemiz ile uluslararası sosyal güvenlik sözleşmesi bulunmayan bir ülkede çalışan işçinin ücreti brütleştirilirken net ücretine 5510 sayılı Kanun’un 5 inci maddesinin birinci fıkrasının (g) bendi gereğince yalnızca %5 oranında genel sağlık primi eklenmek sureti ile hesaplama yapılması gerekmektedir. Konu hakkında güncel ve istikrarlı Yargıtay içtihatları[1] da bu yöndedir.

Ülkemiz ile sosyal güvenlik anlaşması yapılan ülkeleri gösterir tablo aşağıdaki gibidir.[2]

 

Sosyal Güvenlik Anlaşması Yapılan Ülkelerİmza TarihiYürürlük Tarihi
1  ALMANYA 30.04.196401.11.1965
2  ARNAVUTLUK 14.07.199801.02.2005
3  AVUSTURYA 12.10.196601.10.1969
4  AZERBAYCAN 17.07.199809.08.2001
5  BELÇİKA 04.07.196601.05.1968
6  BOSNA- HERSEK 27.05.200301.09.2004
7  BULGARİSTAN 04.11.199801.03.1999
8  ÇEKYA 02.10.200301.01.2005
9  DANİMARKA 13.12.199901.12.2003
10  FRANSA 20.01.197201.08.1973
11  KORE 01.08.201201.06.2015
12  GÜRCİSTAN 11.12.199820.11.2003
13  HIRVATİSTAN 12.06.200601.06.2012
14  HOLLANDA 05.04.196601.02.1968
15  İNGİLTERE 09.09.195901.06.1961
16  İRAN 16.04.2016-
17  İSVEÇ 30.06.197801.05.1981
18  İSVİÇRE 01.05.196901.01.1972
19  İTALYA 08.05.201201.08.2015
20  KANADA 19.06.199801.01.2005
   KANADA(KEBEK) 21.11.200001.01.2005
21  KARADAĞ 15.03.201201.12.2015
22  KIRGIZİSTAN 09.04.201801.11.2020
23  KKTC 23.02.201701.10.2020
24  LİBYA 13.09.198401.09.1985
25  LÜKSEMBURG 20.11.200301.06.2006
26  MACARİSTAN 24.02.201501.04.2018
27  MAKEDONYA 06.07.199801.07.2000
28  MOĞOLİSTAN 07.03.201801.03.2021
29  MOLDOVA 05.05.201701.06.2020
30  NORVEÇ 20.07.197801.06.1981
31  POLONYA 17.10.201701.06.2021
32  ROMANYA 06.07.199901.03.2003
33  SIRBİSTAN 26.10.200901.12.2013
34  SLOVAKYA 25.01.200701.07.2013
35  TUNUS 28.05.201301.04.2018


 

[1] Yargıtay 9. HD, Esas Numarası: 2024/5860, Karar Numarası: 2024/9314, Karar Tarihi: 29.05.2024

[2] https://www.csgb.gov.tr/digm/contents/dis-iliskiler/ikili-anlasmalar/sosyalguvenlikanlasmalari/